Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

onsdag 12 oktober 2011

TVÅ VÄNDOR TILL MAXI

Igår gick det inte riktigt som jag tänkt mig.
Så jag gjorde ett nytt försök idag.
Igår avstod jag från "Hem till gården".
Det gjorde jag idag också samt min amerikanska
såpa "Våra bästa år" som jag sett ända sedan 1998.
Gick över till tobak köpte en enkel resa 20:-
Satte mig och väntade på buss 762, som går förbi
Vasa handelsplats.Kl.10.17 skulle den komma.
13 minuter tills bussen skulle komma.Ovanpå gårdagens
långa promenad,fick jag muskelkramp i benen i natt flera
gånger.
Obehagligt både stå och sitta, men satte mig på bänken och
väntade.Det kom en invandrarfarbror med den typiska turk-
kepsen.Och satte sig bredvid mig. Sedan ramlade hans käpp
ner på marken, han försökte nå den.Då reste jag mig upp och
gav honom den.Han blev så tacksam så jag fick åka på hans
färdtjänstbevis.Han tog mig i hand och tackade.Tror inte de är vana
vid att vi svenskar gör så.Men så är jag väluppfostrad.Och älskar våra
kära invandrare. De äldre tycker jag synd om, behöva lämna hem och land
för att komma hit till ett främmande.Med ny kultur,nytt konstigt språk.
Sa jag skulle till Maxi. Då jag klev av tog han åter igen min hand och så fick
jag en vänskaplig klapp på armen.

Väl inne på Maxi, sken hon upp som jag försökte handla av igår.Hon frågade
har Du nya kortet idag.
Ja, nu ska det väl funka.Det var Joel som behandlade mitt ärende.En stock snus, Kaliber
men han trodde att pengarna som Dennis vunnit på lotter skulle in på kortet.Nej ,han
skulle betala snuset med dom.Samma vinstsumma 280:-som snuset kostar.Det ordnade sig.
När jag gått in i butiken, kom jag på att jag skulle köpa 2 SL-remsor a´120:-/styck reducerat pris.
Och en remsa åt mig själv.
Handlade det som Dennis  skulle ha, letade förgäves efter Viltskav/Älgskav. Blev tvungen att fråga
de flyttar runt varorna så de inte ligger på sin rätta plats i frysdiskarna.Bara det tog 7 minuter.Så då
såg jag att bussen 37 över skulle jag inte hinna med. Det gjorde jag inte heller, då vände jag tillbaka
in köpte mig en glass.Han som sålde den till mig sa; är det inte för  kallt med glass idag.? Nej,
jag är glassoman, sa jag. Då skrattade han. Som om han inte trodde mig.Ser Du väl på omfånget.
Han tyckte inte jag var tjock.Nej lönnfet. Så skrattade vi båda. Han är så rar, ung och blond.Lite
ovanligt i Södertälje. Varför får Du tänka ut själv.

Så gick jag ut efter jag ätit upp glassen.Och fick vänta 15 minuter på bussen. Det går mycket dötid,
vänta på dessa färdmedel som ska ta mig vidare till nästa ställe.

Väl uppe hos Dennis fick jag plocka in varorna han satt bara vid köksbordet och dirigerade.
Där, nej där inte där, uppe, där nere, inte i kylen nej i frysen.Åh ! Varför kunde han inte plocka  in
varorna själv. Dennis gav mig en bit kycklingfile´från frysen.Färdigstekt. Tack sa jag.Den kan ha
till middag.
Kollade när nästa buss skulle gå.12 över 12.00 då hinner jag.När jag kom fram var det 1 minut kvar tills bussen skulle komma.Så precis.Nu var turen med mig.

Så var jag än en gång inne på Maxi.Lappen där allt stod jag skulle ha,hade jag bort igår.Försökte
förnimma.Vad det var.Vissa varor som jag alltid köper.Hade jag inte skrivit ner.

Såg utbudet på sockor svarta i storlek 36-38 10 par 99:- .Hade ju 7 par från Socks for her.
Men det går nog åt, vintern är lång och så behöver jag inte tvätta så ofta.

Jag är hopplös att handla allt annat än det viktigaste.Kylvarorna, mjölk,fil,yoghurt.En sparrissoppa.
Keldas den är god. Bröd. en ost,  Herrgård 17% lagrad.
En påse Basic wokgrönsaker.Perfekt  för mig. en ask kärnfria gröna druvor vill jag ha.
2 sötpotatisar.Var längesedan jag åt.  en gurka 5:-
Jo, visst ja, snabbkaffe. hur mycket har jag handlat för kollade scannern 211:- bra då kan jag
köpa 1/2 kg.Gevalia för 29.90- Samma som jag gjorde åt Dennis. Hade ett 1/2 kg hemma.
Jag har sällan kaffegäster och själv dricker jag te och snabbkaffe.

Mat jag måste köpa någon mat.Fisk får det bli Findus Torskfiléer 400 gram 25:- rabatt 9.90.
Måste passa på ibland när det är billigt.Helst skulle jag vilja haft lax. Men den var för dyr och
kattmaten går före. Fast i dag köpte jag ingen.Det räcker det som finns hemma.
Sallad och andra grönsaker handlar jag i invandrarbutiken. Såg nu när jag for förbi med bussen
att det fanns en till utmed Klockarvägen Sallys frukt & grönt. En damfrisering, Gabis hairstyle.
Förut hade vi en Gabis livs, men han sålde.Och överlämnade till de som gjorde narr av mig.Så dit går jag aldrig mer.Har inte gjort det heller.

Så var det färdighandlat och jag fick åter ställa mig och vänta på bussen.Det tog 20 min. längre än
jag tänkt.Men varför stressa.Tog 760 Ö, som byter linje till 754 Ö. Ö:et står för Östertälje. De bygger dubbelspår för pendeltågen.Klart hösten 2012. Så alla som ska till Stockholm-Märsta, från Södertälje får fara med bussen ända dit.Utom de som är bilburna.
Tror bussen tar 32 min. härifrån Geneta.Har åkt den någongång.
Så var jag framme vid Geneta Centrum, kliver av och går hemåt.
Ser hur mörka moln tornar upp sig. Vad  nu då, ska det bli SNÖ ! Nej det blev regn.
En bloggvän hade fått snö, hon bor i Norrland.
Hos oss hoppas jag innerligt att det dröjer.Inte än.Inte i år.Snälla kung Bore.Kom inte hit än på
ett tag.
Plockade upp mina varor, satte på vattenkokaren, en kopp kaffe och en ostmacka ska jag
avnjuta under tiden som jag skriver detta. Det har jag gjort.
Snart middag, grundade lite.
Ömsom sol, ömsom mörka moln, det kan inte riktigt bestämma sig. Vinden friskar i.

Och Irina som kommer ikväll, då vi än en gång ska försöka få fast Bruna i fällan.
Hon tyckte jag skulle försöka stå på pass hela dagarna, inte ge upp.
Det har jag ingen lust till.Försökte två gånger i morse.
Efter det vet ju Du vad jag sysslat med.
I morgon Kl. 13.00- 14.30 ca Stavgång och fika i Blå rummet.
Det ser jag fram emot. Hoppas bara det inte regnar som förra gången.
Nu har Du lite läsning, ett tag framöver. Något annat speciellt händer nog inte på ett tag.
Tack för att Du tar Dig tid att läsa.Hoppas det kan roa Dig en stund.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar