Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

lördag 25 augusti 2012

LITE UTÖVER DET VANLIGA

Här kommer något alldeles speciellt som jag har varit med om de här två dagarna.
Fredag och Lördag. Vi hade  Kringelfestivalen här i Södertälje då hela stan är på fötter.
Sådant här kan man inte skriva om det ska upplevas och det har jag verkligen gjort .

Hela torget hade de som förra året ställt upp allt möjligt.Säkert har flera av er varit på
sådana här tillställningar.
   
Inte en enda krona spenderade jag på tombolor, kostade för mycket.Allt är till för att lura
folk att tro de vinner.
Träffade min ena väninna på torget och vi gick runt de olika tälten som var uppställda utmed
hela gågatan Järnagatan.
Nu har vi sett lite utav Fredagen.Följde med väninnan hem hon bor i centrum. Så
bekvämt.Bara gå ner för en backe så är hon på stan.
För att komma till hennes bostad går vi förbi huset där hon växte upp, samma gata där hon bor nu.
Står på Badhusgatan och ser då en liten fin staty med blommor runt om.Den har jag aldrig tänkt på.
Ska ta reda på vad den föreställer.Vem som gjort den o.s.v. Vill veta allt om alla statyer i hela stan.


Går bort och ska ta bussen hem innan jag går över tar jag den här
baksidan av politikertorget där de har haft mindre uppträdande.
-0-
Lördag 25 Augusti 
Far ner så jag är på stan 13.37
Jämför med Fredagen så mycket mera folk.
eller
tyckte
Jag
bara det.
Någon uppträder.

Träffade på väninnan tidigare och vi gick runt in och ur
affärerna.Det blev lite för mycket för mig
kände jag höll på att svimma.
Så väninnan hämtade ett glas vatten.
När jag hämtat mig, tog vi rulltrappan ner
och vi skildes åt.
Jag for inte som jag tänkt,utan gick in på ICA
köpte en burk kräftstjärtar och en Mimosasallad, tog
ett bestick och gick ner till Maren
Sitter här och mumsar i mig så pass mycket som jag behövde just då.
Och ser hur de i en stor bubbla springer runt i den ramlar
och så håller de på.
Kostade 60 kr man fick väga max 100 kg.
Men det var inget för mig.
Ser onekligen kul ut.
Vilken härlig dag.
Här är det allra finast.
Sorbonska huset.

Sedan går jag bort till andra sidan för det blev så
skuggigt.
Tog en bild där jag satt.
Här ser Du MCD till höger,flera restauranger har 
sina serveringar utanför.
Nu sätter jag mig här och njuter av det 
härliga solskenet.
Ungefär kl.16.30 
det blir lång väntan till Arja Saijonmaa ska
sjunga kl.18.00.
Det kom familjer med små kinkiga barn, de ville nog
helst fara hem.
De var så söta och de störde inte.
Så säger alltid jag när de hyssjar på sina barn.
Här sitter jag.
Det börjar samlas fler och fler soldyrkande.
Varför sitta i skuggan när vi kan njuta av ännu en underbar solskensdag.

Tills klockan är fem i sex, då går jag bort mot stora scenen.

Arja sjunger ; Högt över havet...
lyssnar färdigt, så börjar hon prata Finska.
Då går jag därifrån.
Vi har ju mängder av Finländare i Södertälje.
Men nu har jag sett och hört och fått ta en bild.

Mer i morgon.

9 kommentarer:

  1. Så trevligt du verkar ha haft det!
    Här på Gotland har höstmarknaderna dragit igång och igår var det Slite marknad, men jag bryr mig aldrig om den utan väntar tills det blir i Klintehamn och det är alltid den sista lördagen i september, så det är ett tag till dess.

    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vi var också där igår..vi kom ner vid 13.30 ungefär. För mycket folk för mig, jag blir bara irriterad på alla som går framför fötterna..eller placerar sin barnvagn mitt i vägen där man ska gå..så det blev handling och sen gick vi hemåt (men det tog ju ett par timmar ändå). Vi tittade också på plastbubblorna i Maren, fast vi satt på andra sidan..det kanske var samtidigt :)Bra bilder fick du, själv glömde jag kameran hemma :(

    SvaraRadera
  3. Sååå mysigt.Härligt att få en skymt av den festivalen.Det skulle varit kul att få göra det i natura men det är ca 45 mil dit ifrån mig.Jag har varit där när gubben jobbade i Stockholm.
    Vi hade bara 5+ imorse.
    Nu är det snart kört.Frosten ligger och lurar.
    Kramizzzz. Tack för titten hos mig.

    SvaraRadera
  4. Vad vackert du bor! Fördelen med festivaler är att man kan ha kul utan att behöva spendera en massa pengar.
    Angående min lilla planteringsvrå så finnsa den kvar framme vid fönstret i garaget. Jerker har velat ha den till arbetsbänk men där blir det stopp! Det är min planteringshörna och inget annat. Tror han har förstått att jag inte ger mig för nu har han slutat tjata. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag åker ner i år, med min värkande mage, vet jag inte.
      Har ju tre dagar på mig.
      Roligast hade ju varit att få se när de ställer upp allt ting. Men då får jag nog kvarta på en soffa i natt. Så det hoppar jag över-

      Ha en fin kväll 2016

      Radera
  5. å va fina bilder du visar härligt!!

    SvaraRadera
  6. Det verkar som en helt fullspäckad helg med många minnesvärda stunder och ett skapligt bra väder ! Just så som man tycker kan vara så där lagom trevligt ibland. Kul att få upplevelserna tillsammans med en god vän. önskar dig en fin fortsättning på veckan kram från kristina

    SvaraRadera
  7. hejsan igen!!
    tack för ditt besök på min blogg. Du berättar att din lilla katt är dålig i magen men nu fått avmasknings pasta. Fråga på Apoteket om katten inte snart är bra. Banmint pastan tar inte all sorts mask tyvärr.Jag har både katter och hundar det går fint ihop! Hoppas det ordnar sig snart med din lille älsklings kisse kram från Kristina

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vilka härliga dagar du beskriver här och fina bilder fick du också. Gillar de där plastbubblorna! Men själv skulle jag aldrig vilja snurra runt i en sån, blir yr bara jag tänker på det!
    Ha en skön sensommarvecka!
    Kram Pia

    SvaraRadera