Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

måndag 2 juli 2012

DEN HÄR MÅNDAGEN 2 JULI .....

fick jag lust att dona lite med växterna på balkongen.
Det blåste och var inte så soligt då efter kl.11.30.Annars går det inte att vara där ute.

Fick en röd ros av min dotter när hon kom med sina barn för att hjälpa mig med matlagningen.
Den planterade jag om till tre krukor, kunde ha blivit en fjärde.Men krukorna tog slut.



Tror de klarar sig.De får stå där ute i natt. Lite skydd bakom "ryggen" ger panelen.

När jag väl börjat med det, fortsatte jag.Såg en minipetunia hade övervintrat i balkonglådan,
den stack upp huvudet ovanför minipenséerna. Måste rädda den, fick komma i kruka.


Titta så ensam den ser ut.Köpte den förra året för att ge bort. Men behöll den själv
istället.Hade mycket glädje av den förra sommaren.Planterade om den två gånger, för
den växte och växte.Så man kan säga att det är ett barn som legat och väntat på tillväxt.
En krasse hade också sått sig själv den fick också komma i en, ihop med lite penséer.

Chilin  längst till vänster sedan ärtväxterna och i hinken krassen. Så grönskande balkong som
min ena väninna i stan har jag inte. Men det finns risk för att jag köper mera växter.

Hade velat ha vildvin på andra sidan också, har försökt sätta flera gånger om åren.
Valörten kväver allt i dess väg. Därför tänkte jag att ärt/krassen skulle täcka lite.
Men grannen har en helnätad balkong för hennes katt Maja inte ska komma utanför.

Jag brukar prata med henne.Hon gillar det, jamar så gulligt och nosar på fingret. Maja brukar
hålla koll på vilka katter som passerar.Här ser hon förbryllad ut.

Får det bara växa till sig lite kanske de blir lika stora som potatisen. Satte på skoj.


Knappt att jag får plats att sitta på balkongen.Har ju bara ett litet campingbord o.
två stolar. Så tre får vi inte plats.Kanske om vi tränger ihop oss.Har lite bråte i hörnan,
ska nog ta bort det.Frigoliten som jag lade över balkonglådan i vintras.Ska bort.


Grannen har fått nytt staket. Alla som har ute-plats ska få nytt impregnerat. Vill de ha en
grind får de betala 500:-.

De borde ju förarbeta innan göra hål i marken där stolpen ska vara. De hamrade och
sågade så jag rymde kände inte för att höra det hela dagen. Kl.10.19 är detta foto taget.


Hela staketet är nu upp med grind, inflyttat en bra bit.Så jag fick mera plats till min täppa.
Men där står en stor syrenbuske som är hennes. Hon ville kapa den. Men jag sa gör inte det.
Så nu får vi se om hon gör det bara för att jag ville ha den kvar.Det är framför sovrumsfönstret.
Där är jag aldrig på dagen.Sist jag bad henne låta den vara kapade hon ner hela busken.
Här ser Du hur högt upp den går.Tycker det är bra.I höst kan hon få klippa ner den.
Snart vissnar Valörten.Då tar jag bort stammarna som blir tjockare vartefter.Då måste jag ha
något annat skydd för spaljen.
Tror jag har en igelkott ser spår efter det, som den lämnar efter sig. Den välter matbyttorna både
med foder och vatten. Så nu får jag ta till större åt katterna.Så inte kotten kommer åt, jo jag lämnar
små  åt den.

Skulle gått en vända men det kom mörka moln,det var väl tur, på det viset blev detta till.



4 kommentarer:

  1. Oj du har gröna fingrar det märks Mi, jag hatar att odla de bara dör (blommor alltså) Min orkide dog av bara komma innanför tröskeln till mitt hem. Starkt jobbat vännen, och söt kidde,

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  2. Hade som barn,men sedan fick det vara för jag var gift med en med riktigt gröna fingrar. Ha bad mig rensa rädisorna, så visade han mig hur den såg ut, nu är det klart sa jag.Då hade jag rensat bort allt för det såg likadant ut tyckte jag.

    Får jag bara hålla på lite, så ibland lyckas jag ibland inte.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se hur du har det, Mi...jättefint! Stor kram till dig

    SvaraRadera
  4. Tack för så härliga bilder!

    Önskar dig en skön lördag!

    You Rock!

    SvaraRadera