Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

söndag 15 juli 2012

HJÄLPSAM GRANNE ÖVERVAKAR LÄGET

Bara vädret kunde bli lite bättre, med uppehåll. Ihållande regn är inte så kul att vara iute i. Då är det
skönt att kunna sitta inne och passa på att skriva lite ,som några få trogna läsare ögnar igenom.
Har märkt att jag ändrat mitt sätt att skriva sedan jag började blogga 2010 i maj var det. Då hade jag
bara Mi´s nya liv. Den här kom till på senare tid.

Och bloggen Marie-Louise delar favoriter var först en mobilblogg.Men då jag bytte mobil hade den
inte Blogger som den andra hade. Först i kunde jag föra över foton till FB, men sedan nya tidslinjen kom till så försvann den tjänsten och jag för över nu via mobilen till Picasa webbalbum och det funkar bra.

Den gamla betalda låg oanvänd. Så den lånade jag ut till Sune den har Telenors kontantkort.Hans hade gått sönder.Sune har två katter och en hund. Vi lärde känna varandra när jag fick en kanslisttjänst på
Arbetsmarknadscentrum, Sune jobbade i köket. Där fanns en annan kock också, Otto. Båda hade alkoholproblem. Även jag, som Du kanske läst tidigare. När de var båda borta fick jag rycka in som kallskänka. Vilket egentligen var mitt huvudsakliga arbete.Men allt eftersom åren gick lärde jag mig allt
annat också.Hade ju kontorsutbildning.Jobbade mycket i reception dessutom. Och även som Lillvärdinna
på min Pappa och Mammas Stadshotell i Vetlanda. Det har jag  också skrivit  om.

Så kom det sig att jag gick över till Sune hade varit där någon dag tidigare, för han ville jag skulle ta
kort på hans katter. Men det var inte det lättaste.Bara katten Pelle såg mig skuttade han iväg bortjagad
av Foxy. Sunes hund.

Och katten Pelle


Får jag bara bekanta mig med Pelle, så kommer han kanske. Den andra katten Skrållan,  hon gömde
sig under grannens balkong. Hon är grå och långhårig.

Så igår kom jag dit,för jag hade papper på mobilen, som jag tyckte han behövde ha. Han har bara
fått låna den. Har betalat 4.999:- för den på avbetalning och så hade jag kontantkort i den när jag dumt
nog "fick "den jag har nu "Swing pink Zylo"-mobilen. Men i den är kameran ett strå vassare än i den som jag  lånade ut åt Sune.Sen blev jag bjuden på kaffe och hembakad äppelkaka med vaniljsås. 


Sedan pratade vi en stund. Han har så mycket att berätta om tiden han var på sjön som ung pojke.
Han frågade om jag ville hjälpa honom ta bort lite av Törnrosahäcken som han hade klippt och sågat ner.


Den hade växt upp till grannen, så han hade klagat att om Sune kunde kapa ner den lite. Visst.
Men då tog han bort allt och tog ner portalen som den växt runt. Nu ville han ha klängrosor istället.
Den gamla var en nyponros.






Här är den andra delen av uteplatsen.Tog aldrig ett nytt foto efter den blev nersågad.Det får jag
göra en annan dag,


Sedan har jag en annan granne som vill ha hjälp att placera om sin sambos katter Fia och Fanny,
trettonåriga innekatter, okastrerade.Men sociala och ganska lekfulla. Han sambo dog visserligen för fyra 
år sedan.Men nu när han ska flytta till ett mindre boende, skrev han ett brev där han bad mig att hjälpa
honom med det.Nu skulle Ina fixa en annons åt mig.För omplacering. Det är ett syskonpar.Så lika.




Fick inget bra kort på Fanny tror detta är Fia.


Lika smala och samma färg. Jag hade tänkt först om jag skulle ta ner en av dem.Men då blir väl
den andra orolig.Så det är lika bra att de får vara hos husse tills hans flyttar.Helst hoppas vi på att
de kan bli placerade hos någon som är villig att ta hand om båda.Husse flyttar 1 September.2012.

1 kommentar:

  1. Du kommenterade hos mig och tyckte att jag var med om mycket, men jag tycker att det händer en hel del här hos dig också.
    Du verkar vara så snäll och omtänksam om både dina medmänniskor och katterna du stöter på i olika sammanhang

    Varm kram till dig Majsan!
    /Ingrid

    SvaraRadera