Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

lördag 28 januari 2012

MEDBEROENDE



Idag tänder jag ett ljus...ett ljus för de människor som drogerna & alkoholen tagit, och för de som sitter fast i dem fortfarande. Tänder oxå ett ljus för de som lyckats att ta sig ur dem. Sänder en tanke med styrka & kärlek till alla dom som lever vid sidan av missbruket, de som är som medberoende och anhörig. För det är så lätt att man glömmer bort alla de som kämpar vid sidan och som känner en enorm hopplöshet och maktlöshet. Tänd ett ljus och visa ditt stöd vid att sätta detta på din profil..♥ ♥ ♥
·

Man kan säga att jag blev det, medberoende, eller att jag var för svag för att stå emot frestelsen.
Det är inte alltid,Du vet vad som är bäst.Hade jag vetat då vad jag vet idag.Hade jag aldrig
börjat.Nu är det klassat som sjukdom.Nästan värre än cancer..
Du som läst mina inlägg i  Mi´s nya liv.Vet att jag är fri från drogen, som ställde till ett rent
helvete för de inblandade.
Ja. det var starkt  gjort att sluta.Det har jag gjort massor av gånger.Men börjat igen. Återfall på återfall.
Ibland var jag fri i två år.
Resorna kallade min Dotter det.Då jag drack.

Jag har gått den långa vägen,Klättrat uppför stegen och ramlat ner igen. För att sedan klättra upp
på nytt. Så fortsatte det år efter år.Kortare och längre perioder mellan  resorna.

Min Dotter skrev dikter för att på så sätt lindra sorgen, ilskan över att hennes Mamma som hon
älskade inte fattade vad hon höll på med.

Jag har insett nu att jag är "mogen" att ta in dikterna,kanske förstå lite, men ändå inte.

Visst fanns det stunder då vi nådde fram till varandra.

Min Dotter ville bli författare det sa hon tidigt, men att det hon fick publicerat på ett bokförlag
skulle handla om mig,hennes Mamma. Den tanken fanns inte då.

Dikterna kommer i ett annat inlägg.
Dikter skrivna av ett så kallat barn till alkoholister.
Tankar och känslor som Du som anhörig troligen känner igen.

Det finns en som min dotter tryckte upp på tyg och ramade in och gav mig.
Det är en liggande spritflaska och den lyder så här:

Han är din bäste vän,han är din värste fiende
Han är roten till allt det onda - inte något gott
Han hugger kniven i din rygg -om och om igen
Och ändå bjuder Du in honom - om och om igen
Det är anden i flaskan jag talar om mamma







 




9 kommentarer:

  1. hur det kunde bli svagt och blå text, vet jag inte.Hoppas Du har god syn.Jag fick läsa med förstoringsglas.

    SvaraRadera
  2. Lite svårt att läsa, men det gick...
    Jag tycker du är stark, Mi...beundransvärd i allra högsta grad!
    Kram på dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia,det är ju bra att det är svårt att läsa ,då anstränger man sig.Jag lutade på locket, då gick det lättare att se texten, men alla har väl inte en laptop.
      det som kom med i kopieringen med gilla-tummen upp, gjorde att det blev blått, tror jag.

      Radera
  3. Den där texten såg man inte mycket av, men jag förstår andemeningen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Svår text att läsa men säkert mycket värre att befinna sig mitt i... föe alla inblandade.

    Idag har vi flera ljus tända

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Det var väldigt svårt att läsa texten..den försvann in i bakgrunden .men jag fattade vad du menade .. en mycket bra tanke :)

    SvaraRadera
  6. Underbar blogg,jag för ljuset vidare,kram!

    SvaraRadera
  7. Verkligen starkt jobbat Mi! Jag har flera alkoholister i min släkt som just nu i alla fall är nyktra och jag hoppas att det förblir så. Men det är en jäkla sjukdom. Hoppas du kryar på dig från influensan! Kram

    SvaraRadera
  8. Starkt gjort av dig Mi att ta dig ur detta.

    Texten går lättare att läsa om man markerar den. Kram

    SvaraRadera