Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

måndag 14 januari 2013

NU SKA DET HÄNDA NÅGOT .MED OMKRETSEN..........

Nu Du är det dags igen för ett försök att göra något åt min övervikt. Har mätt mig,samma mått. Men känner mig klumpig igen. Förmodar att jag ökat i vikt så mycket godis som jag proppat i mig.
Blir lätt så i ensamheten. Tröst-äter.

                         
Tänker i alla fall göra ett försök.Så jag inte känner mig så pluffsig. Kan ju vara vinterkläderna som
gör att jag ser större ut än jag är. Men så väl är det inte.

En flicka i grannskapet sa jag är smal. Snällt. Lönnfet, sa jag då. Det hade hon aldrig hört. Rör på mig,
gör jag alldeles för lite.

Var ju med i smörblommeprojektet förra året. Men då gick jag inte ner så mycket som jag tänkt.
Man skulle ha gått ner en viss del lagom till de blommade. Många lyckades.Började  gå stavgång varje
eftermiddag./kväll. För jag skulle gå mig smal. Lite gick jag ihop i midjan. Hahaha det var åratals sedan jag hade  en midja synlig för ögat, inte bara på måttbandet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMI
Varje morgon blir det en skål naturell yoghurt med bär. Och en kopp te. En liten kopp kaffe.
All denna över vikt har ju med att göra att jag slutade röka 3 September 2008 då tog jag till godis,
bakelser.Förälskade mig i Budapestrulle. Den skulle man inte bli tjock av hörde jag. Det var ju en
tröst.


Efter jag hamnat på Hälsoenheten, fick gå på möten lära mig att det ligger mentalt.Jag trodde jag var tjock,
men fick se dessa kolosser både män och kvinnor unga människor. Då skämdes jag som tyckte jag var
tjock. Överviktig för min länd är jag. 16 kg. Ganska mycket.
Har försökt förlika mig med att se ut så här. Så länge jag mår bra.Men jag orkar ingenting, orkar inte gå
längre sträckor.Som jag gjorde i somras-höstas.
Nu får jag surt betala för allt jag proppat i mig. Självförvållat.

När jag var yngre var det lätt ,då rörde jag mig på ett annat sätt. Tror i alla fall att det har med ämnesomsättningen. Varken mina föräldrar eller Mormor var tjocka. Morfar tror jag hade lite.
Har sett det på gamla foton Han dog när min Mamma bara var 10 år. (1923)

Har redan börjat lite smått, jag hade ju karaktär sluta med alkohol och rökat. Det saknar jag inte.



Fy farao, det stinker ju.Mår illa av bara lukten från dem.Får hostattacker. Färdig att storkna. Astma
fick jag när jag slutade. Men den har nog blivit bättre sedan jag fick medicin för den. Går på spirometri
för att kolla lungkapaciteten. Det besöket kostar ingenting. Hos  Ingela på Carema.

Klart Du får reda på resultatet. Vill få lite välbefinnande fram till min födelsedag, då jag blir sjuttio.Och
hela Sverige flaggar för mig.






6 kommentarer:

  1. Så duktig du har varit som har slutat röka! Ingen lätt bedrift.
    Man går upp i vikt bara av att sluta röka. Ca 3-5 kg. Omsättningen förändras och vikten smyger sig på. Förstås så tröstäter man också.

    Lycka till med midjemåttet. Jag borde göra likadant.

    Karinkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Karin !
      Sammanlagt gick jag upp 16 kg. Det är
      för mycket på mig som bara är 166, krymt 1 cm.
      normalvik 64 -68 kg.

      Kanske jag går ner för räkning nu i och med att
      jag inte får äta allt jag vill.

      Kram

      Radera
  2. Jag är ju en hemsk godisgris, så det enda som kan hålla mig ifrån sötsakerna är att inte köpa hem dem.
    Nu köper jag äpplen, bananer och apelsiner och så gör jag en ordentlig skål fruktsallad varje dag och så står den på diskbänken och när jag blir sugen på något gott tar jag mig ett par skedar.
    Gott och nyttigt.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Att sluta röka är väl det bästa du gjort o alkohol kan man ju oxå vara utan...men de som är kaloririkt är inte lätt att sluta med....jag har börjat tvinga mig ut varannan dag en timma och gå lite raskt så man blir varm...har man bara börjat så vill man ha mer skriv ner va du ska börja med en kvart och sedan ökar du på...jag försöker trots att jag har värk blir värre om man är i stillhet...

    Må bäst!
    lycka till
    kram wivi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bad om hjälp på Carema när jag slutat röka,
      men ingen sa att jag var tjock, nä inte nu men kan bli sa jag, till stor o.tjock sköterna.
      Idag är hon 30 kg lättare.
      Hon ville inte hjälpa mig,
      sa hon var sötare som tjock.

      Kram

      Radera
  4. Märkligt, medan du skriver om att ta tag i extrakilona kan jag inte sluta tänka på hur god den där Budapestrullen ser ut... :-D

    SvaraRadera