Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

måndag 18 juni 2012

MIN RESA TILL ÄLVKARLEBY 17 JUNI 2012

Varje år Söndagen före Midsommar, släpps vattnet fritt och hundratals kubikmeter  per sekund dånar ut i fallfårorna. Dammluckorna öppnas Kl.12.00 Kl.14.00 o.Kl.16.00.
Fallens dag är sedan 1971 ett fint evenemang för alla.

Och det skulle jag få uppleva som växte upp  på Småländska höglandet med endast  insjöar.

Egentligen finns det inte mycket att berätta, tror jag ska låta Dig få se bilderna jag tog.Idag är jag glad
att det var regn och inte sol, för då hade fotona inte blivit lika bra.

Min resa började Kl.6.59 i störtregn. Fick vänta i 14 minuter på buss 762 mot Lina Hage.
Där var Stockholmsbussen som skulle ta oss ända fram till Älvkarleby. Chauffören Bertil och
guiden Marie Louise var så trevliga. Marie Louise berättade historia om vissa delar om Telge,hur
Södertälje fick sitt namn. Mycket givande och lärorikt.

Bekväma fotöljer och fotstöd finns.Bra komfort i bussarna nu för tiden.T.o.m.toalett finns.
Så börjar en spännande utfykt för att få uppleva något speciellt.
Dennis fick ta fönsterplatsen.Det var ju han som bjöd mig på den här resan.
(Senare fick vi veta att HSB bjöd alla på resan,maten, för alla hade varit så duktiga att hjälpa till på städdagen)
Väl framme i Laxön, där kaffe o.en smörgås serverades.Då tog jag på mig sandalerna,för jag trodde jag kunde återvända till bussen och sätta på mig gummistövlarna igen.Men missade Bertil när han skulle
flytta bussen.Så där gick Mi  i strumpor och sandaler i regn och vått underlag.Och blev bara blötare för varje steg.Hade regnjacka och paraply.Men fällde aldrig upp det.Hade huva på jackan.(Är huvudet tomt får kroppen lida)

Så fick vi strosa runt på egen hand.Medan jag skulle leta efter Bertil, gick Dennis iväg bort åt.Vi hade fått en liten karta så vi visste på ett ungefär var vi var och vart vi skulle gå.

Gick fram till ett litet stånd där man skulle gissa hur många pennor det var i burken.Så pratade jag med
dom.Om lite allt möjligt rörande hus och sånt.Skrev mitt namn o.E-mail.Inte för jag tror att jag vinner.
Men allt är möjligt även för mig. Så traskade jag vidare.Såg flera äldre med sandaler.Mest kvinnor.
Det var ju inte kallt så jag frös inte.
Var in på Hantverkshuset, där var konstutställning och såg en fin trasmatta för 780:-.i skiftande färger.
Äntligen blev klockan tolv.Två timmar är långt när man går ute i regnet.


Innan vattnet släpps fritt såg det ut så här.











Vilket dån det kan Du höra här kanske från en ljudupptagning någon annan gjort.



Här kommer en till. Det finns flera, som Du själv kan gå in och lyssna på.



Sedan var det lunch på Älvkarleby turist och konferenshotell. Kl.12.30
Innan gick jag in på damrummet och tog av mig sockorna la handukspapper flera lager i
sandalerna så fötterna fick torka upp lite.

Så kom maten in.Kycklingbröst örtkryddad sås och sallad.Gott.

Olle (Erik) visar Dennis något från det han tagit.Han är  granne med Dennis bor nr 1.
På Dennis högra sida satt Laila en rar liten finska.Som vi småpratade med. Här är vi
mätta och belåtna, lite trötta.


Bertil är han med vit skjorta o väst med en namnskylt på vänster. Han körde lugnt och säkert.

Vem är det här då, jo,det måste vara häxan i Pepparkakshuset, som också ville vara med på ett foto.








Så fint var det utanför .
Snart kommer det fler foton på den vackra
Dalälven.

Vi skulle ju kunna se den andra öppningen Kl.14.00 

Så ska vi snart åka tillbaka hem.
Hoppas Du tycker om mina foton
tagna med min Zylo mobilkamera.

(Vill gärna att Du frågar först innan Du tar dem)

Avslutar med en video från samma dag, som jag var där.



4 kommentarer:

  1. Vilken urkraft det är i forsande vatten...mäktigt! Och nog blev det en trevlig dag, trots regnet *L*
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Det var ju otur att det blev sånt regnväder när ni skulle iväg, men det verkar som om det blev en fin dag till slut i alla fall.

    Vilka mäktiga bilder och videor från vattensläppet. Det måste varit en stor upplevelse att stå och se på det.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Morning! Jag har varit i Älvkarleby flera gånger...men aldrig sett utsläppet! Ska lägga den söndagen på minnet! Jag var i närheten i lördags...Söderfors....Där är det också vackert med Dalälven!
    Läst ikapp lite hos dig...förstår att Dennis blev glad över uppvaktningen! Och såg också ett vackert Gullregnsträd!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  4. Det är så mäktigt med så mycket brusande vatten! Minns när jag var liten och var på Fallens dag i Trollhättan. Blev nästan rädd när allt vatten kom forsande när luckorna öppnades.
    Tur att det inte var kallt när du var tvungen att gå med sandaler i blötan!

    SvaraRadera