Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

fredag 23 september 2011

HÖSTDAGJÄMNINGEN

Tekla har namnsdag.
Både min Mormor och min Mamma hette TEKLA.
Så i morse såg jag på Madeleines Facebooksida att hon grattat mig på Tekladagen.
Nu var det ju inte jag som hette det.
På ett jobb jag hade Tisdagar och Torsdagar på Svanström & Office nere vid Maren.
Ett städjobb i tre timmar de dagarna för ASAB.
Där fanns en kontorschef som kallade mig för Tyra, för jag påminde honom om en gammal dam som var  ständigt glad. Som också gestikulerade med armarna när hon pratade.

Efter ha varit hemma i 12 år, Inte lätt få ett jobb då som kontorist/receptionist.
Det fanns hur mycket städjobb som helst. Det hade jag ju hållit på med några år,
så det borde jag väl kunna söka som.Hon såg att jag inte hade "lokalvårdar-utseende"
Såg för fin ut sa hon.
Men jag fick jobbet.
Det var inte första städjobbet jag hade.
Började redan i November 1982 på Hiab Foco, men anställd av ett privat företag.
Där var jag till 1 April. då jag sa upp mig, efter flera månader sjukskrivning efter Pappas sjukdom och död.
Jobbade lite i cafeterian då ersättare kunnat ordnas till städningen.
Alla saknade mig i städningen ingen hade varit så noggrann som jag.
Det är ett bra betyg.

Klart att man ska vara noggrann. Annars kommer surt efter.
Tyckte det var roligt att städa, bära tunga sopsäckar var väl inte det bästa för rygg och fötter,knän och dessutom i träskor.Det fick jag vackert erfara efteråt. Fick stora knölar på ovansidan.
Min Faster Alice gav mig ett par Scholls fotriktiga skor i skinn till min födelsedag som jag sedan använde.
Lätta och behagliga. Vilken skillnad.

Det är inte alla förunnat att tycka städning är roligt, hemma var det ju så mycket möbler i vägen.Så på kontor och matsalar,konferensrum och andra större lokaler var det alltid lättare att städa.

För var det mycket kvällstädning, men folk stal saker, så det infördes dags-städning.På vissa ställen hade jag på deras lunch dammsugning.
Mängder av ställen i Södertälje har jag varit på.Även Vattenfalls lokaler i Södra.Då jobbade jag för ett
städbolag.For runt i bil upp till 18 mil per dag från ställe till ställe. Ett åtta timmars. där tjänade jag kosing.
Fick även städa Ishallen.efter en match, det var så mycket tio-öringar små chipspåsar och muggar.3 puckar hittade jag.
SAAB-ANA , OK-Macken, ja massor av olika företag och små-fabriker.Men roligt var det fast jobbigt.
Fick även lära mig städa bodar, industristädning med en slipmaskin, bon/sop-maskin.Fast jag föredrog det vanliga sättet.

Så nu som pensionär borde jag väl slippa städa efter andra utan bara ta reda på efter mig själv. Men inte i tvättstugan.Där är det alltid jag som får städa, kanske jag är för kritisk eftersom jag haft det som yrke i många år.Och det sitter i som en "arbetskada", minsta lilla prick ser jag.
T.o. med på sista arbetsplatsen Kretsloppet började jag med städning och kaffebryggning.Sedan utökades mina fyra timmar till 6 timmars o.sista halvåret till 8 timmars arbetsdag, Men där fick jag lära mig hur en dator fungerar. Sen fortsatte jag ut på demonteringen av allt som kom in.Brödrostar,carmen curles apparater,teve, tangentbord,datorskärmarna avger ett gift som heter brom och vi som rökare som inandades det blev lite fnittriga och sedan slöa. Det sattes upp starka fläktar som drog ut gifterna.
Det var nog den roligaste arbetsplatsen jag haft, då jag fick hålla på med källsortering som jag var uppfödd med. Kanske inte i så stor skala som nu.
Och ett tack till Pelle som fick mig till slut att lära mig skriva om gifter på datorn.Han lärde mig grunden, resten har Madeleine och jag själv lärt mig.
Aldrig för sent att lära,  ett intresse måste finnas där.Och det fanns det verkligen. Jag är biten !

Glöm nu inte att fira Din namnsdag eller någon annans namnsdag.







3 kommentarer:

  1. Nu är det många som är i farten med höststädningen, så ditt inlägg är verkligen aktuellt.

    Här i lägenheten behöver jag väl egentligen inte göra annat än putsa fönster, men på Stenstugu finns det en hel del rengöring kvar, men det får vara till ryggen var bättre. Vi var där ett tag efter lunch och jag gick och rensade lite i trädgården, men det gick bara en stund, sen fick jag sätta mig i bilen.

    Ha en fin helg!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Morning! Som jag tidigare skrivit; jag beundrar dig o ditt engagemang för kattorna! Tänk om fler vore som du! Men du får inte bli sjuk på kuppen!

    Jag städade i 13 år åt Landstinget...min bästa tid!!!!!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  3. Min syster jobbar med städning, så jag vet hur tungt det kan vara...
    Kram på dig!

    SvaraRadera