Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

onsdag 17 augusti 2011

KATT-MORSAN

Jag matar och matar de små kattungarna.Har gjort så sedan i Juni.De har vuxit och blivit mycket större än om jag inte hade matat dem.Ja då kanske någon av dem inte varit i livet.
Skrev nyss till Katten Madeleine som har en blogg.Har skrivit flera gånger och vädjat dem att hjälpa och ta hand om dem.
Igår fick jag av kvinnan som bor mittemot reda på att hennes man blir störd av alla barnen som stojar utanför busken och cyklar in i den och skrämmer katterna så de springer kors och tvärs.

Så vi fick flytta till en annan Snöbärsbuske lite längre bort.Så i morse när jag lockade på dem, kom först  Lill-bruna sedan kom Lill-Balbo och sist Lill-Missan.
Det står en piskställning mellan buskarna.Har aldrig sett att någon piskat några mattor där.Och jag har matat där förut.

Hittade i källarförrådet en vagnsinsats som någon slängt bland teveapparater elekronik och annat skräp.
Tog den och lade de där gummimattorna samt en plädbit, som deras doft finns på.Ställde den i nya busken efter jag igår kväll klippt undan en del grenar inne i busken.Den här busken är lägre så jag kan inte krypa in i den.Den förra kunde jag stå inne i.Där var det rymligare.Men vi måste nog hitta ett annat ställe.För det sprider sig snart och jag vet att det bor mindre barn där omkring.Amelia en söt tös som bor högst upp i det huset som är närmast nya stället.De har en kastrerad hankatt som sitter på fönsterblecket och tittar ut.

Det finns ett litet ställverk som står längst upp vid vägen som tillhör stödboendet.Därifrån har jag sett kattungarna komma flera gånger.Så det ska jag kolla upp.Kanske det är där de söker skydd när det regnar.
Den här katten är född i det fria ska leva i det fria men en från början tamkatt som blivit utslängd av sin familj och fått kull på kull  med ungar som sedan blir förvildande.Kanske inte lika mycket som en
lejonhane.Med sina honor och deras ungar. Även det är en katt som är född i det fria vilda.Tänker på
Elsa och hennes ungar.Vilka bedårande filmer det gjorde med henne.Born free.

Ska ringa till katthemmet och prata med Tina som har hand om införseln av utlämnade katter.Har ringt två gånger redan och fått nobben.

Undrat hur det gick för den som Yngve hade och som jag hjälpte till att mata och mocka åt.Fast han var född inne hos Yngve var han mera vild än tam.
Då Yngve hamnade på sjukhus och hemtjänsten släppte ut katten, fast de vissste var jag bodde och kunde ha bett mig eller Sonia mata under tiden som han låg inne för vård.Då var det 17 minus och massor med snö.Kasper som jag kallade honom för var en innekatt.Fann Nanna som matade honom.Men en dag sa hon att han inte hade varit där på en vecka.Hon trodde han blivit överkörd.Jag letade länge och väl, men ingen Kasper.
kunde jag hitta.
Ibland går det inte att rädda alla som föds till denna världen.Hur det gick för Kaspers Mamma och hans syskon vet jag inte.
Här är Kaspers Mamma och hans syskon, kanske även Kasper är med på bild, men troligtvis inte för han var allra minst utav sina syskon.När jag kom in i bilden fick de riktig kattmat. Innan hade Yngve bara slängt åt den potatis och revben och fläsksvålar. Inget  vatten fanns att dricka.
Ändå var Yngve van vid katter.Hade haft renrasiga som han och hans fru ställde ut. Han hade priser långt upp åt väggarna.
Men en vanlig bondkatt som han förbarmade sig över som också blivit utelämnad.Med en fjolårsunge sedan förra kullen.
Jag vet att hans son hämtade mamman och ungarna  men Kasper hade gömt sig under badkaret.Han älskade vatten, så när sonen sprutade med duschslangen inunder badkaret.Satt han där och bara njöt den lille.




6 kommentarer:

  1. Det är hemskt att folk inte kan se till att katterna blir kastrerade/steriliserade så att det inte blir så mycket vildkatter. Hur ska det gå för de här små kattungarna när det börjar bli kallt?
    Katthemmen kan ju inte ta hand om alla sommarkatter. Här på Gotland är de alldeles förtvivlade över alla vildkatter som folk fångar och kommer in med.
    Det är precis som om katter inte är värda någonting, de är som vilka slit- och slängvaror som helst.
    Det är tur att du tar så väl hand om kattungarna!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade mitt inlägg ocg delar med dig. Fint inlägg, med viktiga tankar hos dig. Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Träffade Nanna som matade Kasper, hon trodde ju han var överkörd. Men en annan granne hade sett honom för Nanna hade varit i Korpolombo i 4 veckor.Kan ju inte ta mig an honom också.Gjorde ju det när han var hos Yngve.Tills jag fick astma i hans inrökta två.Han vädra aldrig för inte Kasper skulle rymma.Så släpper de ut honom i 17 minus när Yngve hämtades med ambulans den 7 Februari.Nu får jag väl kolla upp det också.

    SvaraRadera
  4. Hoppas att det ordnar sig med alla katter. Min katt har en egen kattdörr, så han springer ut och in när han själv vill, flera gånger om dagen.

    SvaraRadera
  5. Mi snälla kontakta mig! Jag har mailat dig på din mailadress. De är angående de små kattungarna du matar. Jag har, antagligen, hjälpt deras kattmamma att komma till katthemmet i Hägersten via polisen i Södertälje. Jag vill gärna hjälpa dig att fånga in dem så att vi kan åka till Södertälje polisen med dem. De har avtal med 4-5 olika katthem i Stockholm, så de kan hjälpa dig förutsatt att du själv kan fånga in katterna och åka dit med dem. De måste få ett hem innan vintern och kylan kommer. De är fortfarande så unga så jag tror inte det ska vara något problem att fånga in dem. Du har mina tele nr i mailet. Mvh Irina.

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag blir att ungarna slipper leva ute i novemberstorm o snöblask och senare vinterkyla. Du har gjort ett bra jobb och detta är din belöning, de omhändertas och får egna hem. Önskar att alla människor var som du, du som verligen brytt dig och hållit dom vid liv.
    Påminn mig om jag glömmer byta länken till denna blogg nu när du flyttat hit. Faktists så är klockan så mycket så jag orkar inte nu logga in för att ändra där .... gäsp

    SvaraRadera