Händelser i Vardagslivet med Prinsen

Hoppas något kan roa Dig.

torsdag 28 juli 2011

DESTINATION ARKÖSUND


Resan började Kl.7.20 det stod flera där och hade börjat kliva på bussen som skulle ta oss som skulle med på den här resan.
På tredje stoppet vid OK/Q8-macken vid Bangatan Kl.7.45 ca.
Då fanns det en plats vid mig som var ledig.
En kvinna som sa hon hette Anita,vi började prata och det kändes efter ett tag 
som om vi känt varandra i 40 år, det var hur lätt som helst hon visade kort på sin katt, som hon nu for ifrån.
Jag berättade om mina i busken och de jag haft tidigare.
Ja, vad vi mer pratade om, var allt möjligt.Vi hörde dåligt och hade tinnitus på vänstra sidan. Anita var Lejon, Jag är född med solen i Lejonets tecken.Därav vår styrka.
Vi fann varandra på en gång. Anitas sambo samt väninna satt längre bak i bussen.
Utan Anita hade resan varit hemsk och tråkig.För det hade inte funnits någon annan att prata med.

När vi kom fram till Norrköping till ett industriområde där skulle det hållas föredrag om det vi fick en liten videoinspelad film om hur det går till i tillverkningen från Merinofårets ull till sängkläder som andas.
Kyler och värmer på en och samma gång.

Först sitta helt stilla i en fotölj i bussen, sedan ur den och få sitta på en trästol utan dyna i en och enhalvtimme, var mer än min bak och lår klarade.Varför gick jag inte därifrån utan satt och plågade mig.

Det som äcklade mig mest var nog när hon berättade om kvalsternas bajs som vi får i oss, både i näsa och mun. Det slipper vi om vi köper och använder deras material från Merinofårets ull. Cloudberry -En naturlig
möjlighet  till god sömn, hälsa och välmående.
En kudde 50x60 cm 1.574:- .ca.
Jag googla på det innan resan, så jag visste att Dennis mitt X som bjöd mig på den här resan inte ville ha så dyr kudde.Utan hellre då rundrökt ål.
Efter representationen fick vi lunch i samma matsal på samma hårda stolar.
Köttbullar potatis gräddsås, lingon o.sallad o.kaffe efteråt.Ingen ersättning för icke kött-ätare.
Alldeles före fick vi ostfralla med kaffe.

Kl.12.30 for vi vidare till sommarparadiset Arkösund där fick vi strosa runt på egen hand.Jag gick på fötterna, har svårt att gå på händerna.Blötte dom även med skorna på, gick i där de drar upp båtarna.
Fotona 6 st. har jag överfört till Facebooks fotoalbum.Du som är min FB-vän kan lätt gå in där och se dom.
Har ingen aning hur jag gör för att in dem någon annan stans.  (har min FB-profil, så Du kan gå in och se fotona  2/8-11)

En hamn med segelbåtar har jag sett många gånger förut.
Letade efter ett ställe där jag kunde få äta lite.Inte blev jag särskilt mätt på 2 potatisar sås,sallad.

En gul villa med vita knutar Marsäters Handelsträdgård, Mat&Cafe´.Där beställde jag ett wienerbröd och 
kaffe.Tänkte ta en stripsbricka för 20:- på kvittot står det 1Kaffe serv 15:- 1 servering 20:- fick det på en bricka.Summa 35:-.Tyckte de verkade dyrt.Fick växlat min femhundring, för jag behövde en femma till WC.

Sedan gick jag till en utställning för att få se livet under ytan, om Östersjöns djur och växter.De hade ett akvarium med Mört, Id, Brax och en 8 cm.Gädda den fotade jag.

Sedan jag jag bort till Kejsarens fisk/rökeri och köpte ålen en stjärtbit flatrökt ål 10:- samt halv ål med huvud  
44:- 
Vid sidan om stod en glasskiosk köpte en bägare med Apelsin/Choklad en kula 20:-
Sedan gick jag bort mot bodarna utmed vägen där köpte jag mig en handvävd trasmatta, ville ge 100:-,
men hon mätte och sa den kostar 125:-/meter fick ge 150:- för den
Mätte den nyss 45 x120 cm.Hon lurade mig.Var ju en turist för henne.
Kl. 15.30 skulle vi fara hem en annan väg med en liten bilfärja över till fastlandet.Och vägen hem.
Och vi fortsatte prata Anita och jag skrattade och hade hur kul som helst.Plötsligt säger surtanten som satt till höger om oss i den andra raden längst fram med sin surgubbe.
Att vi borde dämpa oss och mer eller mindre hålla tyst resten av resan.Anita frågade de som satt fram- för bakom och vid sidan om. Hade vi stört dom också. Men det hade vi inte,De pratade ju själva med sin medpassagerare.

Det är klart två halvdöva då höjer vi rösten.
Jag blev riktigt förbaskad, men måste hålla god min.En sådan människa ska ju inte åka med en massa andra människor om hon inte tål att andra har roligt.
Tur att det var på hemresan som surtanten yttrade sig.
Förövrigt så var det vackert och varmt och förhållandevis tjusigt.
Kan ju lika gärna gå ner till Södertälje hamn och se på båtarna som ankrat vid bryggorna i gästhamnen.
Resan utgick väl på att representera Cloudberry.
Kan ju inte bli så mycket bättre för det billiga priset 170:- tur och retur Södertälje.

Det tål att tänka på om jag ger mig ut på en sådan resa igen.
Kanske en på närmare håll.
Stockholm var längesedan jag besökte.
Och Hammarby Sjöstad.
Kanske jag stannar hemma i härliga Södertälje, vi har också en gästhamn.


 Tillägg :


Idag 2 Augusti känner jag att visst var resan fin på sitt sätt, efter vi kom ifrån Norrköpings industriområde.
Det förstörde allt, men det var Cloudberry som sponsrat resan därav det billiga priset. 170:- tur och retur Södertälje.

Vet nu till nästa gång jag ska resa längre än till stan,  att ta reda på vad som ingår utan att det blir hemska överraskningar.









5 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Var den verkligen så förskräcklig, den här resan. Jag tycker att du verkar fått vara med om en hel del, men det är klart att sitta 1.5 tim och lyssna på försäljare kan man väl avstå ifrån, men det är väl därför resan är billig. Företaget sponsrar säkert.
    Trevligt också att du träffade Anita, tills den där surkärringen var på er - grrrr elaka människa som inte kunde låta er få sitta och prata i lugn och ro!

    Jag har varit på FB och kollad dina fina bilder. Mattan var jättesöt och absolut värd det du fick betala för den.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Låter som en trevlig resa. Sura människor finns det överallt. Det är bara att strunta i dem. De lider säkert mest själv av att vara på så dåligt humör.

    SvaraRadera
  3. Vad kul du beskriver din resa. Den sura tanten och den hårda stolen hade du klarat dig utan - jag har ju ont i svanskotan och benen så jag kan inte alls sitta hårt längre. Den största behållningen av resan var väl i Arkösund och att du hade tur att få en sån trevlig reskompis.
    Jag vill gärna se dina bilder på FB, om du är snäll och talar om vad du heter.
    Stor kram från en 30 gradig eftermiddag. Först nu vid 7-tiden har det blivit 28!
    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Hej! Ang. din fråga. Jag tror det blir så ibland i stället för situationstecken....men jag är inte helt säker. Är definitivt inget datageni.

    SvaraRadera
  5. Kul skrivet, men fy för sura människor...Kram J

    SvaraRadera